Torrevieja raportti – Paula Pakkala

Tapasimme ryhmän kanssa Helsinki-Vantaan lentokentällä lauantaina 21.1 puoli kolmen aikoihin. Lento myöhästyi noin 45 minuuttia, mutta saimme aikataulusta kiinni, joten saavuimme Alicanten lentokentälle noin 20.00 aikoihin. Alicantesta lähdimme varatulla taksilla kohti Torreviejassa sijaitsevaan yhteismajoitukseen.

Rauhallinen ja aurinkoinen sunnuntaiaamu 22.1 alkoi yhdentoista paikkeilla trailerin purkamisella, jonka jälkeen rigasimme veneet. Nappasimme lounasta vielä rannassa, jonka jälkeen pidimme lyhyen vesisetin.
Seuraavana päivänä maanantai 23.1 lähdimme aamun auringossa rannassa lämmittelyn jälkeen vesille. Totuttelimme vielä Torreviejan maatuuleen ja suureen aallokkoon, mutta vesisetti meni kaikilla hyvin. Illalla kamat kasattiin kuivumaan ja briiffattiin anylysoimalla vesisetin videoita.
Tiistaina 24.1 tähtäsimme lähtemään jälleen aikaisemmin, koska kisa-aamut tulivat olemaan aikaisin ja siihen piti totutella. Aamupäivällä kisasimme muiden joukkueiden kanssa harjoituslähtöjä ja iltapäivän treenasimme oman joukkueen kesken. Tiistai iltana pidimme myös huolta kouluhommista ja pidimme pitkän läksytuokion vesisetin ja palaverin jälkeen.
Keskiviikkona 25.1 aamu päivällä aloitimme vesisetin ryhmän kesken, mutta iltapäivää lähestyessä tuuli alkoi kääntymään, jonka seurauksena tuuli nousi kovemmaksi hengauskeliksi ja aallot kasvoivat suuriksi. Pidimme yhden harjoituslähdön muiden joukkueiden kanssa, jonka jälkeen palasimme takaisin rantaan valmistautumaan huomista kisapäivää varten.
Aamulla torstai 26.1 oli aikainen 6.30 herätys aamupalalle, jonka jälkeen kamat päällä lähdimme rantaan auringon nousiessa. Ensimmäinen varoitusviesti oli noin kymmeneltä aamulla kultafliitin monella takaisin kutsulla ja pitkällä odotuksella muille fliiteille. Kaikki fliitit purjehtivat yhden lähdön, jonka jälkeen kaikki lähti kohti alamäkeä. Kultafliitti yrittitoista lähtöä montakymmentä kertaa, kun muut vain odottelivat. Tuuli alkoi myös iltapäivällä jälleen kääntymään, mutta toisin kuin eilen tuuli vain laski alaspäin. Kisakomitea yritti vielä uudella tuulensuunnalla ja vähäisellä tuulella, mutta kuitenkin päivä päättyi yhdeksän tunnin jälkeen yhdellä lähdöllä ja pitkällä odotuksella.
Perjantai aamu 27.1 alkoi vielä aikasemmin ja aurinko oli jälleen nousemassa, kun astuimme ulos yhteismajoitukselta kohti rantaa. Ensimmäinen varoitusviesti tuli 9.30, kun tuuli oli hyvä, mutta shiftaava. Kultafliitti purjehtivat kaksi lähtöä, jonka jälkeen he lähtivät rantaan monen epäonnistuneen kolmannen lähtöyrityksen seurauksena. Muut fliitit odottivat jälleen pitkään vesillä, kunnes lähemmäs kuutta palasimme rantaan kahden lähdön jälkeen. Illalla briiffasimme jälleen pitkän päivän jälkeen.
Kolmas kisapäivä alkoi jälleen aikaisin aamusta lauantaina 28.1 ja purjehtiat oli jaettu nyt oikeisiin fliitteihin. Päivä kului hyvillä tuulilla nopeasti ja fliitit olivat aikaisin rannassa, kun lämmin ruoka odotti purjehtioita. Loppupäivä oli lämmin ja leppoisa, jonka aikana pakkasimme laukut maanantain aamulentoa varten.
Viimeinen päivä oli sunnuntai 29.1, joka alkoi kylmällä ilmalla, mutta hyvällä mielellä. Kisassa oli myös kovat panokset Samilla, joka kisasi U13 poikien sarjan voitosta. Ensimmäinen lähtö kisattiin keskivoimakkaalla tuulella, kunnes tuuli kääntyi lähemmäs iltapäivää. Tuulen kääntymisen seurauksena Kultaisten toinen lähtö, joka oli aivan pian purjehdittu loppuun peruttiin ja kultafliitti palasivat myös takaisin linjalle. Odotimme taas pitkään ensin muiden lähtöyrityksiä, jotka peruttiin joko shiftaavan tuulen takia tai varaslähtöjen ottaneiden veneiden takia.
Odotuksessa kului noin 2 tuntia, jonka aikana tuuli kuoli, nousi, kääntyi ja suuri sadekuurokin ehti valua yli kisa-alueen. Sateen jälkeen tuuli lähti nousemaan kovaksi ja aallot kasvoivat valtaviksi vaahtopäiksi. Kisanjärjestäjät päättivät lähettää kultafliitin ensimmäisenä, jonka jälkeen fliitit jatkoivat normaalisti. Kisapäivä loppui toisen lähdön jälkeen.
Fliittien palattua rantaan pakkasimme trailerin valmiiksi Valenciaa varten, ja kolme venettä Palamokselle. Pakkauksen jälkeen alkoi palkintojenjako klubin kauniilla päärakennuksella, jossa oli järjestetty suuri seremonia kaikille voittajille. Hss-purjehtia Sami Hietalahti voitti poikien U13 sarjan ja vei kotiin hienon palkinnon ja paljon kunniaa. Kisat täyttivät myös 50 vuotta, joten vuosittaisen arvonnan panokset olivat suuret ja arvokkaat. Palkintojen jaon jälkeen palasimme takaisin yhteismajoitukselle viimeisen kerran ja pakkasimme loput purjehdustavarat ja valmistauduimme huomiseen lentoon.
Maanantaina 30.1 heräsimme aikaisin lentoa varten ja aloitimme matkan taksilla Alicanten lentokentälle auringon noustessa. Lentomme lähti 10.30 Alicanten lentoasemalta ajoissa. Lennon ajan moni jatkoi koulutöitä seuraavaa kouluviikkoa varten. Saavuimme Suomeen noin 15.30, josta ryhmä lähti kotimatkalle.
Kiitos hauskasta reissusta ja hyvästä kisakokemuskesta tiimille sekä sponsorillemme Finnlinesille!