Juniorit Hangossa

Hangossa järjestettiin 12.-14.6 SPV:n suuri junioreiden yhteisleiri. Mukana oli seuroja eri puolelta Suomea sekä SPV:n valmentajat. HSS:ltä leirille osallistuivat Opti Violet, Zoom Violet & Red sekä Laser Black -ryhmät. 15.-16.6 purjehdittiin HSF:llä kaikkien luokkien rankingkisat.

”Jag deltog i HSF:s seglingstävling och lägret inför tävlingen. Vi var fem seglare från HSS, Erika, Roope,
Mikko, Charlotta och jag. Lägret var Ons-Fre, men jag kom inte dit förrän på torsdagen. Tydligen hade
Hangö visat sin tuffa sida på onsdagen. Många seglare ramlat omkull med båten och båtdelar hade
skadats och gått sönder på grund av för hård vind.

Torsdagen skilde sig inte så mycket från dagen innan. Vinden var runt 15m/s och pustarna 20m/s
vilket var alldeles för hård vind för oss att segla i. Förutom de hårda vindarna en kraftig åskfront.
Istället för att segla hade vi teori om väderprognoser och havsströmmar. Det var inte lika kul som att
vara ute på vattnet och segla men det var informativt. Dessutom hade HSF ett trevligt marincafé.
Efter ungefär 3 timmars teori åt vi lunch. När vi åt mat började vinden bli svagare vilket ett tag fick
oss tro att man kanske kunde segla, coacherna sa dock att det är normalt efter att regnet avtar
minskar vinden för en kort stund men att den snart skulle blåsa lika mycket. Vi avslutade dagen med
lite fotboll.

Fredagen var bättre än dom andra lägerdagarna. Det var soligt och blåste runt 4m/s. När vi seglade
ut på vattnet blev vinden blev starkare under lägerregattan. Vi hann med två starter innan den tjocka
dimman som fanns på morgonen kom tillbaka och gjorde att vi var tvungna att gå iland.

Tävlingen började på lördagen. De två starterna vi hann med gick helt okej för HSS, alla var oftast på
linjen och alla kom igenom banan i tid. Tyvärr var vi inte tillräckligt bra för att det skulle räcka för
topp 3. Söndagen var en jobbigt vindstilla stekande varm dag. Vi kom ut på vattnet och det blev helt
vindstilla med noll vågor. Vi satt i ribben och väntade på att det skulle börja blåsa i nästan 2 timmar
vilket var jobbigt på grund av värmen. Tillslut började det blåsa och seglingarna kunde äntligen börja.
Det var värt att vänta för att det gick bättre för alla den dagen. Det var sammanlagt 4 starter under
tävlingsdagarna.

Det var roligt och lärorikt. Jag ser framemot Hangö 2020…”