37° Lake Garda Meeting Optimist Class 18 -21 April 2019

Opti Dark Blue- ryhmän tytöt minä Lily-Sofie, Paula ja Zelma osallistuivat yhdessä Opti Violet -ryhmän kanssa Lake Garda purjehduskisaan 18.-21.4. Tapahtuman yhteyteen oltiin seuran toimesta järjestetty kolmen päivän purjehdusklinikka. Valmentajana toimi Mikael Mustakallio.

Matka alkoi perjantaina 12.4 Helsingistä Milanoon josta vanhemmat olivat vuokranneet auton jotta pääsisimme Riva del Gardalle Gardajärven Pohjoispuolelle jossa meillä oli myös apartementos-asunto. Osa ryhmästämme taas matkusti Helsingistä Veronaan joka sijaitsi hieman lähempänä Riva del Gardaa kuin Milano.

Sunnuntaina 14.4 pääsimme tutustumaan Gardajärven tuuliin. Päivä alkoi yhteisellä aamulenkillä ja aamupalalla josta tuli meille rutiini seuraavan kymmenen päivän ajaksi. Aamutoimien jälkeen tarkastimme valmentajamme Mikaelin johdolla jollat ja niiden kunnot sillä varsinkin Zelmaa ja minua (Lily-Sofie) lukuun ottamatta tämä oli kauden ensimmäinen vesitreeni. Söimme lounaaksi ”pastaragu” purjehduskerhon ravintolassa ja sitten suuntasimme vesille. Ilma oli sumuinen ja tuuli kevyt 2-3 m/s eikä aaltoja juurikaan ollut. Treenien jälkeen meillä oli palaveri ja siten suuntasimme yhteismajoitukseen päivälliselle.

Seuraava päivä 15.4 olikin sitten tuulinen vaikka aamu näytti vesille mentäessä tyyneltä. Keskipäivällä juuri vesillä nautitun ”drybag” lounaan jälkeen tuli muuttui ja oli kovimmillaan 8 m/s. Tämä huolestutti minua sekä purjehduskaveriani Paulaa. Tämän vuoksi Mikael ilmoittikin rantavahdeille eli minun isille Tomille sekä Jukalle, että saatamme Paulan kanssa kääntyä kohti rantaa. Paula lähti ensin ja sinnittelin vielä hieman pidemmälle. Meillä molemmilla on hieman kyyneliä silmissä sillä tuulen yhtäkkinen muutos pelotti meitä. Muut tulivat hieman meidän perässä.

Kolmas päivä 16.4 oli aamusta tyyni ja odottelimmekin ”drybagia” tyhjentäen Mikaelin vesille-komentoa. Keskipäivällä alkoi taas tuulemaan, mutta pelot oli jo voitettu ja vesillä oli kivaa. Tuuli oli 6-8 m/s ja aurinko paistoi aamusta lämpimästi. Vesiltä tullessa kävimme ilmoittautumassa kilpailuun ja saimme tarroja veneen kylkiin ja kaikkea muuta kivaa. Valmistauduimme huomisen vapaapäivään

Vapaapäivä  17.4 ja teimme kaikenlaista kivaa kylässä. Illalla oli purjehtijoiden paraati jonne osallistuimme kaikki. Ihme kyllä löysimme kaaoksen keskeltä toisemme.

Ensimmäinen kilpailupäivä 18.4 oli aurinkoinen ja tuulinen 6-8 m/s. Minä ja Paula olimme Cadet-sarjassa ja meillä oli uusi valmentaja Suvi-Tuuli HSK:lta sekä muut uudet tiimikaverit Maisa ja Alisa HSK:lta ja Arttu EMK:lta. Zelma ja muut vanhemmat purjehtijat kilpailivat Junior-sarjassa Mikaelin valmennuksessa. Vesille lähtö oli aikamoinen kaaos, sillä yli tuhat purjehtijaa laski jolliaan Garda-järveen. Paula kaatui veneellään toisessa lähdössä ja vene jossa oli ”hymynaama” tuli pelastamaan tilanteen. Kisan jälkeen meillä oli palaveri Suvi-Tuulin kanssa päivän tapahtumista.

Toisena kilpailupäivänä 19.4 tuuli vain yltyi pahimmillaan 10 m/s, mutta tuntui jo helpommalta. Pääsimme kaikki maaliin eikä keskeytyksiä tullut. Mielestäni tämä oli jo helppoa. Mikael oli neuvonut minua edellisenä iltana kölinnostamisen tärkeydestä lenssillä ja sehän toimi. Illalla oli Kinder-Party jossa oli paljon nutella-leipiä sekä temppuratoja. Lopussa arpajaiset missä arvottiin kaikkea kivaa. Meitä ei onni potkaissut ☹

Kolmas kilpailu päivä 20.4 oli vähän niin kuin edellinenkin tuulta ja aurinkoa. Päästiin kaikki maaliin. Iskä oli varannut illaksi koko porukalle ruokailun Leon d’ Oro -ravintolasta ja lämpimän sään vuoksi oli ulkona kiva istua. Kaikki oltiin tyytyväisiä ja odottelimme tuloksia viimeisen päivän lähtöjä varten.

Viimeinen kilpailupäivä 21.4. Minä ja Paula olimme Silver -fleetissä. Aamu oli ihan bläkä ja AP lippu pursiseuran tornin mastossa. Aika kului jollassa lojumalla ja lauleskellen. Onneksi Cadet- ryhmä pääsi vesille puolilta päivin eli tuuli lisääntyi ja suuntasimme kohti kilpailualuetta. Tänään puuskat olivat jopa 12 m/s. Kaaduin ekan kerran kisassa, mutta sain jollan ylös itse. Joku tukivene tuli kysymään jotain englanniksi, mutta vastasin OK ja Yes Rantaan tulon jälkeen pakkasimme himmelin valmiiksi kohti Suomea. Illalla oli palkintojenjako ja arpajaiset. Emme vieläkään voittaneet arpajaisista mitään, mutta Paula sai Joy of Sport -palkinnon ja sitten sitä haastateltiin Zelman ollessa tulkkina.

Reissu oli ihan älyttömän mukava ja opimme paljon uutta.

Tulokset:

Juniores:

5. fleet: 21. Teo Koponen, 104. Aatos Järvinen, 118. Alex Tammi, 128. Vivi Vainio-Mattila /156